poniedziałek, 14 grudnia 2015

MAKOWIEC GWIAZDA




Przepiękny makowiec w formie gwiazdy to ciasto, które będzie wspaniałą ozdobą Waszego świątecznego stołu :) Przepis znalazłam na blogu "Lawendowy Dom" i oczarował mnie od razu :) Jest to klasyczny makowiec na puszystym cieście drożdżowym z dodatkiem domowej masy makowej, zaprezentowany w nietypowej formie. Efekt zachwycający, a samo przygotowanie ciasta tak proste, że prościej się nie da :D Mi pomagała moja 9-letnia Córeczka Nadia i miałyśmy przy tym niezłą frajdę :) Najpierw rozwałkowałyśmy 4 placki ciasta, posmarowałyśmy je masą makową, a potem pozostało już tylko zwijanie. Gwiazda powstaje dosłownie w 1 minutę dzięki odpowiedniemu wywinięciu naciętych kawałków ciasta. W tym momencie muszę podziękować mojej Nadii, bo poradziła sobie z zadaniem wyśmienicie i nawet posłużyła mi za modelkę rąk :D
Jestem przekonana, że ten makowiec zachwyci Waszą Rodzinę i Przyjaciół, dlatego nie wahajcie się i zaplanujcie go w Waszym świątecznym menu :)


SKŁADNIKI NA CIASTO:

  • 500 g mąki pszennej 
  • 150 ml ciepłego mleka
  • 30 g świeżych drożdży
  • 100 g cukru
  • 4 łyżki masła
  • 1 jajko
  • 2 żółtka
SKŁADNIKI NA LUKIER*:

  • 0,5 szklanki cukru pudru
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • odrobinka gorącej wody

DODATKOWO:

  • około 600 g domowej masy makowej z tego przepisu - ponieważ masy z tego przepisu wychodzi dużo więcej, jeśli chcesz możesz od razu składniki na masę  podzielić na pół i przygotować ją tylko do tego makowca
  • 2 ubite na sztywno białka, których nie ma w oryginalnym przepisie, a które ja dodałam do masy makowej (możesz pominąć jeśli chcesz)
  • 1 jako do posmarowania wierzchu ciasta

WYKONANIE:
Najpierw przygotuj masę makową według powyższego przepisu. Kupna masa z puszki też zda tu egzamin, ale ja jej nie polecam, lepiej pokusić się o przygotowanie masy samemu, jest o niebo lepsza.

CIASTO:
Do miski wsyp rozkruszone drożdże, 1 łyżkę cukru, ciepłe mleko i 150 g mąki. Wymieszaj rozczyn dokładnie, rozcierając drożdże, przykryj lnianą ściereczką i pozostaw do wyrośnięcia na 30 minut.
Roztop w garnuszku masło. 
Jajko i żółtko utrzyj z pozostałym cukrem na jasną, puszystą masę. Do masy dodaj przestudzone lekko masło, wyrośnięty rozczyn i pozostałą mąkę (350 g). Wyrób przez kilka minut hakiem miksera lub ręcznie elastyczne ciasto i pozostaw  je na 1 godzinę (w misce przykryte lnianą ściereczką) do wyrośnięcia w ciepłym miejscu.

Piekarnik rozgrzej do temperatury 200 stopni C. Rozłóż tortownicę o średnicy 30 cm na części. Dno i boki oddzielnie posmaruj masłem i wyłóż papierem do pieczenia.
Wyrośnięte ciasto podziel na 4 równe części. Rozwałkuj pierwszą część na placek o średnicy równej dnu tortownicy. Masę makową podziel na 3 części. Wyłóż placek na dno i rozsmaruj 1 część masy makowej. Rozwałkuj kolejny placek i połóż go na pierwszym placku, ponownie posmaruj kolejną częścią masy makowej. I tak do wyczerpania ciasta. Na koniec 4 placki ciasta powinny być przełożone 3 częściami masy makowej. Wyrównaj brzegi ciasta, odcinając te kawałki, które wystają za brzeg tortownicy. 
Teraz czas na zwijanie. Poniżej na zdjęciach zamieściłam instrukcję jak to łatwo zrobić. Na środku ciasta postaw szklankę. Wokół niej natnij ciasto aż do samego dna na 16 równych części - podziel całość najpierw na 4 części, a potem każdą z nich na kolejne 4. 
Weź w rękę dwa nacięte kawałki ciasta i wywiń je na zewnątrz raz, a potem kolejny raz. Powtórz tę czynność z pozostałymi parami ciasta.
Delikatnie nałóż boki tortownicy, zepnij i posmaruj wierzch ciasta roztrzepanym jajkiem.
Piecz makowca przez 45 minut. Ciasto dość szybko się mocno rumieni, dlatego przykryj je w trakcie pieczenia kawałkiem foli aluminiowej. Ja przykryłam swoje ciasto około 15-20 minut od rozpoczęcia pieczenia. 
Upieczony makowiec wyjmij z piekarnika i pozostaw w formie do całkowitego przestygnięcia.

LUKIER:
Wszystkie składniki na lukier dokładnie wymieszaj, aż powstanie lukier o odpowiedniej konsystencji. Polej nim ostudzoną gwiazdę. Gotowe! Smacznego!

* dopisek o lukrze w dniu 22.18.2018 - przez przypadek pominęłam go w przepisie






INSTRUKCJA :







4 komentarze:

  1. Jest przepiękny! :) Prawdziwa ozdoba stołu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :) O tak, ten makowiec wygląda cudnie na świątecznym stole :)

      Usuń
  2. Ten makowiec jest przepiękny! Wystarczyłby mi za wszystkie świąteczne ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję :))) Ja też nie mogłam się na niego napatrzeć :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Ślicznie dziękuję za pozostawiony komentarz :)

TOP